Friday 24 April 2015

Keunikkan asid sitrik.


Kegunaan asid sitrik dalam makanan/minuman proses adalah pelbagai. Sebagai contoh, penggunaan asid sitrik dalam minuman berkarbonat. Asid sitrik bukan sahaja berfungsi sebagai bahan pengawet dan perisa, tetapi berfungsi menstabilkan kesan bergas. Penambahan asid sitrik kedalam minuman berkarbonat (disini asid sitrik digunakan sebagai penimbal/buffer) akan menstabilkan asid karbonik justeru itu mengekalkan kesan bergas didalam minuman berkarbonat walaupun selepas dibuka[1]

Selain itu, sifat pengkelatan (chelating) asid sitrik dapat meningkatkan tindakan antioksida dan pentakaktivkan enzim yang menyebabkan keperangan dan lembik/layu  didalam  makanan sejuk beku. Asid sitrik juga merencat tindakan enzim yang menyebabkan perubahan warna dan rasa didalam produk buah/sayuran. Terdapat banyak lagi kegunaan asid sitrik didalam makanan/minuman proses[2]. Ini membuatkan asid sitrik adalah organic asid yang seba guna (versatile organic acid) dan diperlukan didalam industri makanan. Walaubagaimanapun, fungsi utama asid sitrik adalah sebagai pengasid dan bahan pengawet. Fungsi seperti ejen perisa, ejen anti oksida, penimbal (buffer), bahan pencepat pengawetan (curing accelerator), ejen penyebar (dispersing agent), adalah beberapa fungsi lain yang ada pada asid sitrik.

Biarpun asid sitrik tidak merbahaya akan tetapi pengambilannya yang melebihi daripada yang diperlukan badan boleh memberikan kesan kepada kesihatan. Kesan seperti kerosakkan gigi, pedih ulu hati, gangguan sistem penghadaman, dan kerosakkan lapisan mukosa perut boleh berlaku. Oleh itu kawallah pemakanan anda.

1. Stephanie, R. & David, M. (2005). The One That Used in Fizzy Drinks. British Mycological Society.http://www.fungi4schools.org/Documentation/04Favourite_Fungus/FF09_fizzy_drinks.doc.


2. Kirk-Othmer. (2008). Food and Feed Technology. Wiley.

2 comments: